Set
1
Latihan Menulis Pendahuluan
Arahan : Baca contoh pendahuluan di bawah. Isikan tempat kosong dengan perkataan
atau rangkai kata yang sesuai.
( Soalan Berkaitan : Kejadian/ Peristiwa/ Masalah )
Tajuk : Punca-punca kemalangan jalan raya.
Contoh Pendahuluan
1.
1. Kemalangan jalan raya sering berlaku di negara kita.
2. Setiap hari ada sahaja berita tentang kemalangan jalan raya yang disiarkan
oleh media massa.
3. Kesan kemalangan jalan raya ialah banyak mangsa yang tercedera dan
terkorban.
4. Sebagai contoh kemalangan jalan raya yang berlaku di Alur Gajah,
Melaka baru-baru ini?
5. Terdapat banyak punca yang menyebabkan berlakunya
kemalangan jalan raya.
|
A.
Tajuk : Peranan masyarakat untuk menangani kes ragut
1. ……………………… sering berlaku di negara kita .
2. Setiap hari ada sahaja berita tentang .............................. yang disiarkan oleh media massa.
3. Kesan ....................................... ialah banyak mangsa yang
tercedera dan terkorban.
4. Sebagai contoh ……………………….yang berlaku di Batu Pahat, Johor
baru-baru ini.
5. Oleh hal yang demikian ............................ haruslah berusaha untuk
menangani masalah kes ragut yang sering menjadi-jadi.
B.
Tajuk : Peranan warga kota untuk mengurangkan kesesakan
lalu lintas di jalan raya.
1.
…………………………………… sering berlaku di negara kita.
2.
Setiap hari ada sahaja …………… ……………. tentang kesesakan lalu
lintas yang disiarkan oleh …………………………..
3.
Kesan
…………………………….. menyebabkan kita akan lambat untuk sampai ke sesuatu destinasi.
4.
Sebagai contoh ………………………. yang berlaku di Kuala Lumpur, Johor Bahru,
Pulau Pinang dan lain-lain lagi.
5.
Oleh hal yang demikian
............................ haruslah berusaha untuk mengurangkan masalah
kesesakan lalu lintas di jalan raya.
C.
Tajuk : Peranan
pelajar untuk mengatasi kejadian
buli di sekolah.
1. ………………………….. sering berlaku di negara kita
2. Setiap hari ada sahaja ……………
tentang kes buli yang disiarkan oleh …………………….
3. Contohnya ……………… yang
berlaku di sebuah sekolah, di Melaka baru-baru ini.
4. Pelajar yang dibuli itu telah ………………….. dan dimasukkan ke hospital.
5. Oleh hal yang demikian ............................ haruslah berusaha untuk
mengatasi masalah .............................. di sekolah.
D. Tajuk : Tanggungjawab masyarakat untuk mengatasi kes penderaan kanak-kanak.
1. Penderaan kanak-kanak
………………………di negara kita .
2. Setiap hari ada sahaja ……………
tentang kes penderaan kanak-kanak yang disiarkan oleh ………………………….
3. Sebagai contoh ……………………….yang
berlaku di Selangor, baru-baru ini.
4. Kanak-kanak yang didera itu telah
………………….. dan dimasukkan ke hospital.
5. Oleh hal yang demikian ............................ haruslah memainkan
peranan untuk mengatasi kes .......................................... yang
semakin menjadi-jadi.
Set 2
Latihan Menulis Pendahuluan
Arahan : Perhatikan pendahuluan karangan yang anda bina tadi. Tulis semula
pendahuluan karangan di bawah dalam bentuk perenggan.
1. Tajuk : Peranan masyarakat menangani kejadian kes ragut
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.
Tajuk : Peranan warga kota untuk mengurangkan
masalah kesesakan lalu lintas.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.
Tajuk : Tanggungjawab
masyarakat untuk mengatasi kes penderaan
kanak-kanak.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tajuk : Peranan pelajar untuk
mengatasi kes buli di sekolah.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Tajuk : Punca-punca berlakunya
kemalangan jalan raya.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Set 3 : Latihan Menulis Pendahuluan
Arahan : Baca contoh pendahuluan
di bawah. Isikan tempat kosong dengan perkataan atau rangkai kata yang sesuai.
Soalan : Cara-cara
Memupuk Perpaduan Kaum
Contoh Pendahuluan 2.
1.
Perpaduan kaum sangat
penting kepada masyarakat di negara kita.(AR)
2.
Jika ada perpaduan
kaum kita dapat hidup dengan aman dan selamat.(AH)
3.
Contoh perpaduan kaum
ialah amalan tolong-menolong, bekerjasama, hormat-menghormati, dan lain-lain
lagi.(AC)
4.
Oleh itu, semua pihak
perlulah berusaha memupuk perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat di negara kita.
5.
Terdapat beberapa cara untuk memupuk
perpaduan kaum di negara kita.
|
A. Soalan : Cara-cara memupuk semangat
kejiranan
1. Semangat kejiranan …………………………kepada
masyarakat di negara kita.
2. Jika ada ……………………………kita
dapat hidup dengan aman dan selamat.
3. Contoh ............................... ialah amalan tolong-menolong,
bekerjasama, hormat-menghormati, dan lain-lain lagi.
4. Oleh itu, semua pihak perlulah
berusaha memupuk ..................................dalam kalangan
masyarakat di negara kita.
5. Terdapat ……………………….untuk
memupuk semangat kejiranan di negara kita.
B. Soalan : Faedah-faedah amalan
berjimat cermat
1. Amalan berjimat cermat …………………………….. kepada
masyarakat di ……………………………….
2. Jika kita ……………………………kita dapat hidup dengan
senang pada masa hadapan.
3. Contoh amalan ……………………. ialah kita sentiasa menabung, tidak
boros berbelanja dan tidak membazir.
4. Oleh hal yang demikian, kita
hendaklah sentiasa mengamalkan sikap …………………... dalam kehidupan
seharian.
5. Terdapat banyak ………………………. sekiranya kita mengamalkan sikap berjimat cermat.
C. Soalan: Langkah-langkah memupuk minat membaca
1. Amalan membaca ……………………………..kepada masyarakat terutamanya golongan
........................
2. Jika kita rajin ……………………………kita
akan dapat banyak ilmu pengetahuan
3. Contoh jika kita suka membaca surat
khabar kita akan mendapat banyak pengetahuan am.
4. Oleh hal yang demikian, kita
perlulah sentiasa mengamalkan ......................... dalam
kehidupan seharian.
5. Terdapat banyak ……………………….untuk
memupuk minat membaca dalam kalangan
pelajar.
D. Soalan : Peranan ibu bapa untuk
mengalakkan anak-anak bersukan.
1. Bersukan merupakan amalan yang …………………………….. kepada masyarakat.
2. Jika kita rajin ……………………………… tubuh badan kita
akan sentiasa sihat dan cergas .
3. Contoh aktiviti bersukan ialah ………………….., bermain bola sepak ,…………..,
……………….. dan lain-lain lagi.
4. Oleh hal yang demikian, ibu bapa perlulah bertanggungjawab untuk
menggalakkan ………………………………..
5. Terdapat pelbagai ……………..yang boleh dilakukan ibu bapa untuk menggalakkan
anak-anak mereka bergiat dalam bidang sukan.
Set 4 : Latihan Pendahuluan
Sila bina perenggan pendahuluan berdasarkan soalan di bawah.
a. Cara-cara memupuk semangat
kejiranan
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
b. Faedah-faedah amalan
berjimat cermat
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
c. Langkah-langkah memupuk
minat membaca
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
d. Peranan ibu bapa untuk
mengalakkan anak-anak bersukan
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
e. Peranan
pelajar untuk memupuk perpaduan kaum di sekolah.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Set 5 – Isi
Karangan
Punca-punca/
Sebab-sebab/ Faktor-faktor
Punca
Kejadian Buli . – Masalah Keluarga.
1. Punca
utama berlakunya kejadian buli di sekolah ialah disebabkan oleh masalah
keluarga.
2. Keluarga
yang bermasalah ialah ibu bapa yang
sering bergaduh , bercerai-berai, hidup yang miskin dan sebagainya.
3. Jika ibu
bapa sering bergaduh, anak-anak akan kurang mendapat kasih sayang dan akan
berasa tertekan.
4. Akibatnya mereka
akan melepaskan perasaan tersebut dengan membuli rakan-rakan di sekolah.
5. Sebagai
contoh kejadian buli yang berlaku di salah sebuah agama di Pahang baru-baru
ini.
6. Jelaslah
bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca
berlakunya kejadian buli di sekolah.
|
Soalan
: Punca-punca Gejala Mat Rempit .
Isi
: Masalah Keluarga.
1. Punca
utama berlakunya …………………………… ialah disebabkan oleh masalah keluarga.
2. Keluarga
yang bermasalah ialah ibu bapa yang
sering bergaduh , bercerai-berai, kehidupan yang miskin dan sebagainya.
3. Jika ibu
bapa sering bergaduh, anak-anak akan kurang mendapat kasih sayang dan akan
berasa tertekan.
4. Akibatnya mereka
akan melepaskan perasaan tersebut dengan menyertai …………………
5. Sebagai
contoh ………………………… yang berlaku setiap malam minggu di bandar-bandar besar di
negara kita.
6. Jelaslah
bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca
berlakunya …………………………………………...
Soalan :
Faktor-faktor berlakunya vendalisme dalam kalangan remaja
Isi : masalah keluarga
1. Faktor utama berlakunya kejadian ………………………….ialah
disebabkan oleh ………………………………
2. Keluarga
yang ialah
ibu bapa yang ………………………, ………………………., hidup
yang miskin dan sebagainya.
3. Jika ibu
bapa sering bergaduh, anak-anak akan kurang mendapat kasih sayang dan akan
berasa tertekan.
4. Akibatnya mereka
akan melepaskan perasaan tersebut dengan merosakkan …………….. …………… ……
5. Sebagai
contoh mereka merosakkan telefon awam ,…………………………..,…………….. dan lain-lain lagi.
6. Jelaslah
bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca
berlakunya ……………………... dalam kalangan remaja.
Soalan
: Sebab-sebab remaja lari dari rumah.
Isi
: Masalah keluarga.
1. Sebab
utama ………………………………….. ialah berpunca daripada masalah ………………………………..
2. Keluarga
yang pincang ialah ibu bapa yang
sering bergaduh , bercerai-berai, hidup yang miskin dan sebagainya.
3. Jika ibu
bapa sering bergaduh, anak-anak akan ……………………………………………………..
…………………………….
4. Akibatnya mereka
akan berasa bosan dan mengambil tindakan …………………………………...
5. Sebagai
contoh seorang gadis dari Pahang telah …………………….. baru-baru ini kerana masalah
keluarga.
6. Jelaslah
bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca
berlakunya kejadian buli di sekolah.
Punca
Kejadian Buli . – Pengaruh rakan sebaya.
1.
Selain itu, punca berlakunya kejadian buli
di sekolah ialah disebabkan oleh pengaruh rakan sebaya..
2.
Rakan sebaya sangat kuat mempengaruhi remaja
untuk melakukan sesuatu perkara yang buruk kerana pada anggapan mereka sesiapa
yang berani melakukan perkara tersebut boleh dianggap sebagai hero.
3.
Manakala jika ada rakan yang takut melakukan
perkara yang melanggar peraturan tersebut pula, akan dianggap sebagai pengecut
dan terkeluar daripada kumpulan mereka.
4.
Oleh hal yang demikian, jika ada rakan-rakan
yang mempengaruhi pelajar supaya membuli rakan-rakan yang lain, maka pelajar
tersebut akan memukul dan membelasah mangsa walaupun atas kesalahan yang kecil..
5.
Sebagai contoh kejadian buli yang berlaku di
salah sebuah sekolah di Selangor baru-baru ini, hanyalah disebabkan mangsa
menjeling sahaja kepada sekumpulan pelajar senior yang lalu di situ.
6.
Jelaslah bahawa pengaruh rakan sebaya
merupakan salah satu lagi punca berlakunya kejadian buli di sekolah.
Set 6:
Arahan : Sila baca perenggan isi 1 dengan teliti, kemudian hurai semula isi
1berdasarkan soalan yang diberikan
Soalan : Punca-punca Gejala Mat Rempit .
Isi : Masalah Keluarga.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan : Faktor-faktor
berlakunya vendalisme dalam kalangan remaja
Isi : masalah keluarga
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan
: Sebab-sebab remaja lari dari rumah.
Isi : Masalah keluarga
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan : Punca-punca kes buli di sekolah
Isi : masalah keluarga.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Set 7 Peranan/ Tanggungjawab
Latihan Menulis Isi 1
Soalan
: Peranan masyarakat untuk menangani kes
penderaan kanak-kanak.
Isi
1- membuat aduan atau laporan
1. Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh masyarakat untuk menangani
kes penderaan kanak-kanak ialah dengan membuat aduan atau laporan kepada
pihak berkuasa.
2. Pihak berkuasa akan menyiasat kes tersebut dan mengambil tindakan yang
sewajarnya.
3. Sekiranya orang yang mendera itu didapati bersalah, dia akan menerima
hukuman yang setimpal.
4. Sebagai contoh, jika jiran kita sentiasa membelasah anaknya dengan
teruk walaupun atas kesalahan yang kecil, kita boleh menelefon pihak polis
untuk melapor kejadian tersebut.
5. Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa kanak-kanak
tersebut, malahan orang yang suka mendera juga akan berasa takut .
6. Jelaslah bahawa peranan masyarakat membuat aduan atau laporan dapat
mengurangkan kes penderaan kanak-kanak.
Soalan : Peranan
pelajar untuk mengatasi masalah buli di sekolah.
Isi 1- membuat
aduan atau laporan
1. Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh ........................ untuk
menangani kes ...................................... ialah dengan
.................................... kepada pihak sekolah.
2. Pihak sekolah akan .................................dan mengambil tindakan
yang sewajarnya..
3. Sekiranya .............................. itu didapati bersalah, dia akan
menerima hukuman yang setimpal.
4. Sebagai contoh, jika rakan kita sentiasa dipukul oleh pelajar
senior, kita boleh melaporkan kepada guru disiplin atau pengetua.
5. Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa
........................ tersebut, malahan pelajar yang suka
.......................... juga akan berasa takut .
6.
Jelaslah bahawa peranan
pelajar membuat aduan atau laporan dapat mengurangkan
................................... ................ di sekolah.
Soalan : Tanggungjawab
pengawas untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
Isi 1- membuat
aduan atau laporan
1. Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh ........................ untuk
mengurangkan masalah
...................................... ialah dengan
.......................................... kepada pihak sekolah jika ada
pelajar yang melanggar peraturan sekolah..
2. Pihak sekolah akan .................................dan mengambil tindakan
yang sewajarnya..
3. Sekiranya ......................... itu didapati bersalah, dia akan
menerima hukuman yang setimpal
4. Sebagai contoh, jika rakan kita sentiasa dipukul oleh pelajar
senior, kita boleh melaporkan kepada guru disiplin atau pengetua.
5. Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat mengurangkan ........................ tersebut, malahan
pelajar yang suka .......................... juga akan berasa takut .
6.
Jelaslah bahawa peranan
.................................. membuat aduan atau laporan dapat
mengurangkan ................................... ................ pelajar di
sekolah.
Soalan : Peranan
rakan sebaya untuk menangani masalah lumba haram.
Isi 1- membuat
aduan atau laporan
1. Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh ........................ untuk
mengurangkan masalah
...................................... ialah dengan
.......................................... kepada pihak berkuasa.
2. Pihak berkuasa akan .................................dan mengambil tindakan
yang sewajarnya..
3. Sekiranya ......................... itu didapati bersalah, dia akan
menerima hukuman yang setimpal
4. Sebagai contoh, jika rakan kita ada yang terlibat dengan kegiatan
.......................... kita perlu melaporkan kepada pihak polis.
5. Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa
........................ tersebut, malahan remaja yang lain juga akan berasa takut .
6.
Jelaslah bahawa peranan
.................................. membuat aduan atau laporan dapat
mengurangkan ................................... ................ pelajar di
sekolah.
Set 8
Arahan : Sila baca perenggan isi 1 dengan teliti,
kemudian hurai semula isi 1berdasarkan soalan yang diberikan.
Soalan : Peranan
pelajar untuk mengatasi masalah buli di sekolah.
Isi 1- membuat aduan atau laporan
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan : Peranan
masyarakat untuk menangani kes penderaan kanak-kanak.
Isi 1- membuat
aduan atau laporan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan : Tanggungjawab
pengawas untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
Isi 1-
membuat aduan atau laporan
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan: Peranan
rakan sebaya untuk menangani masalah lumba haram
Isi 1 – membuat
aduan atau laporan
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Set 9
Soalan : Peranan ibu bapa untuk memupuk minat membaca dalam kalangan
anak-anak.
Isi – menjadi suri teladan atau role
model.
1. Satu lagi peranan yang boleh dimainkan oleh ibu bapa untuk memupuk minat
membaca dalam kalangan anak-anak ialah mereka perlu menjadi suri teladan
atau role model.
2. Ibu bapa perlu menunjukan contoh yang baik iaitu mereka juga
perlu membaca bersama-sama anak-anak mereka.
3. Sebagai contoh semasa anak-anak sedang membaca buku atau mengulang
kaji pelajaran, ibu bapa pula membaca surat khabar.
4. Ibu bapa tidak seharusnya hanya pandai menyuruh anak-anak membaca buku,
tetapi pada ketika itu mereka pula asyik menonton televisyen.
5. Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan
betul.
6. Jelaslah jika ibu bapa boleh menjadi suri teladan yang baik kepada
anak-anak, sudah tentu budaya membaca
dapat dipupuk dalam kalangan ahli keluarga.
Soalan: Tanggungjawab keluarga untuk
membentuk masyarakat penyayang.
Isi – Menjadi suri teladan atau role model
1. Satu lagi tanggungjawab yang boleh dimainkan oleh ....................................................dalam
kalangan anak-anak ialah mereka perlu ...................................................................
2. Ibu bapa perlu menunjukan contoh yang baik iaitu mereka juga
perlu mengamalkan budaya ....................................... di hadapan anak-anak.
3. Sebagai ................................. ibubapa perlu bercakap dengan
sopan dan lemah lembut dalam keluarga .
4. Ibu bapa tidak seharusnya hanya pandai menyuruh anak-anak .................................,
tetapi pada ketika itu mereka sering bercakaran sesama sendiri.
5. Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan
betul.
6. Jelaslah jika ibu bapa boleh menjadi suri teladan yang baik kepada
anak-anak, sudah tentu ................................. ......... dapat dipupuk dalam kalangan ahli keluarga
Soalan : Peranan selebriti
untuk membentuk remaja yang berkualiti .
Isi – menjadi suri teladan atau role model.
1. Satu lagi peranan yang boleh dimainkan oleh ..........................
untuk ........................... ialah
dengan menjadi suri teladan atau role
model yang baik.
2. ...................................... perlu menunjukan contoh yang baik
iaitu mereka perlu menunjukkan akhlak
dan tingkah laku yang sopan.
3. Sebagai ..................... golongan artis yang diminati oleh ramai
golongan remaja perlulah menjaga adat ketimuran semasa bergaul..
4. ................................ tidak seharusnya hanya pandai berkempen
supaya golongan muda menjauhi dadah tetapi
sebaliknya mereka pula merupakan penagih dadah.
5. Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan
betul.
6. Jelaslah jika ................................. boleh menjadi suri teladan
yang baik kepada ........................., sudah tentu remaja yang berkualiti dapat diwujudkan.
Soalan : Peranan pengawas
untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
Isi – menjadi suri teladan atau role model
1. Satu lagi peranan yang boleh dimainkan oleh ...........................
untuk mengurangkan .................................... ialah mereka perlu ...............................................................................
2. ...................................... perlu menunjukan contoh yang baik kepada
pelajar lain iaitu mereka juga perlu mematuhi peraturan sekolah.
3. Sebagai contoh pengawas perlu datang awal ke sekolah.
4. .................................. tidak seharusnya hanya pandai menyuruh ............................................,
tetapi mereka sering lewat ke sekolah.
5. Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan
betul.
6. Jelaslah jika ............................ boleh menjadi suri teladan yang
baik kepada ............................, sudah tentu masalah disiplin dapat dikurangkan.
Set 10
Arahan : Sila baca perenggan isi 1 dengan teliti,
kemudian hurai semula isi 1berdasarkan soalan yang diberikan.
Soalan: Tanggungjawab
keluarga untuk membentuk masyarakat penyayang.
Isi – Menjadi suri teladan atau role model
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan : Peranan selebriti
untuk membentuk remaja yang berkualiti .
Isi – menjadi
suri teladan atau role model
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan: Peranan pengawas
untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
Isi – menjadi suri teladan atau role model
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan : Peranan ibu
bapa untuk memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak.
Isi – menjadi suri teladan atau role model.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Acuan 3 : Penutup
Tajuk : Peranan
keluarga untuk membentuk masyarakat penyayang.
1. Kesimpulannya peranan keluarga sangatlah mustahak untuk melahirkan
masyarakat penyayang.
2. Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang
tak kata.
3. Oleh hal yang demikian semua ibu bapa perlulah menyedari dan
memainkan peranan masing-masing mendidik anak-anak sejak dari kecil lagi
tentang masyarakat penyayang.
4. Apabila mereka besar dan bergaul
dengan masyarakat diharap mereka
akan mengamalkan nilai-nilai murni itu dalam pergaulan mereka.
5. Hal ini sudah tentu dapat mencapai
hasrat murni kerajaan untuk membentuk masyarakat sejahtera dan harmoni selaras
dengan konsep 1 Malaysia.
Tajuk : Peranan ibu bapa untuk memupuk budaya
membaca dalam kalangan anak-anak.
1. Kesimpulannya peranan ........................ sangatlah mustahak untuk ..................................
.................................................................
2. Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang
tak kata.
3. Oleh hal yang demikian semua ....................... perlulah menyedari dan
memainkan peranan masing-masing mendidik anak-anak sejak dari kecil lagi .....................................
.............................................
4. Apabila mereka besar dan bergaul
dengan masyarakat mereka akan menjadikan
amalan ................................ sebagai budaya.
5. Hal ini sudah dapat mencapai hasrat
murni kerajaan untuk membentuk masyarakat berilmu pengetahuan
selaras dengan konsep 1 Malaysia.
Tajuk : Peranan masyarakat untuk menangani kes
penderaan kanak-kanak.
1. Kesimpulannya peranan ......................... sangatlah mustahak untuk .................. kes penderaan kanak-kanak.
2. Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang
tak kata.
3. Oleh hal yang demikian............................. perlulah menyedari dan
memainkan peranan masing-masing untuk mencegah
...........................................yang tidak berdosa
4. Masyarakat perlu bertindak dengan cepat sebelum terlambat atau sebelum nasi
menjdi bubur..
5. Hal ini sudah dapat mencapai hasrat
murni kerajaan untuk membentuk masyarakat penyayang selaras dengan konsep 1
Malaysia.
Tajuk : Tanggungjawab
anak-anak untuk menjaga kesejahteraan ibu bapa.
1. Kesimpulannya ................................ sangatlah mustahak untuk ........................................
........................................
2. Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang
tak kata.
3. Oleh hal yang demikian ................................... perlulah
menyedari dan memainkan peranan masing-masing untuk menjaga kesejahteraan ibu
bapa yang telah banyak berjasa kepada kita.
4. Apabila mereka sudah tua dan sakit anak-anak perlulah menjaga makan minum ibu
bapa mereka..
5. Hal ini sudah dapat mencapai hasrat
murni kerajaan untuk membentuk masyarakat berbudi bahasa selaras dengan konsep
1 Malaysia.
Arahan : Baca karangan dengan teliti kemudian susun semula ayat-ayat dibawah
supaya menjadi perenggan yang baik.
Guru ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain.
Demikianlah perumpamaan untuk menunjukkan betapa besarnya jasa guru kepada
kita.
Jelaskan pendapat anda tentang cara-cara yang patut dilakukan oleh pelajar
untuk menghargai jasa guru.
Pendahuluan
o Contohnya guru sanggup mengorbankan masa dan tenaga untuk mendidik dan
mengasuh kita menjadi insan yang berguna pada masa hadapan
o Tanpa guru kita mungkin tidak boleh
membaca dan mengira.
o Oleh hal yang demikian kita perlulah berusaha sedaya upaya untuk menghargai
jasa guru.
o Guru merupakan insan yang sangat penting kepada kita.
o Jasa guru yang begitu besar telah diumpamakan sebagai lilin yang mambakar diri untuk
menerangi oran lain.
Isi 1
o Salah satu cara untuk kita menghargai jasa guru ialah dengan belajar
bersungguh-sungguh.
o Kita perlu belajar bersungguh-sungguh iaitu dengan memberi tumpuan semasa
guru mengajar serta mengulang kaji pelajaran di rumah agar mendapat keputusan
yang cemerlang dalam peperiksaan.
o Sebagai contoh kita mendapat keputusan semua A dalam peperiksaan Sijil
Pelajaran Malaysia.
o Hal ini sudah tentu dapat mengembirakan hati guru kita kerana hadiah yang
paling berharga bagi seorang guru ialah apabila anak didiknya memperoleh
keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.
o Jelaslah bahawa belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan dalam
peperiksaan merupakan satu cara yang paling baik untuk menghargai jasa guru.
Isi 2
- Selain itu, kita juga perlulah menghormati guru walaupun sudah
menjawat jawatan yang tinggi dalam kerjaya .
- Semasa berjumpa guru-guru lama kita harus menegur
- cuba membantu mereka apabila diperlukan.
- Tidak rugi berbakti kepada guru
mohon copy ..
ReplyDeleteTerima kasih cikgu. Semoga Allah sentiasa merahmati cikgu dan keluarga
ReplyDeleteAs salam cgu.mohon utk berkongsi.terima kasih. Semoga sentiasa dlm rahmat dan lindunganNya.
ReplyDeletemohon share, tkasih cg.
ReplyDeletemohon halal ya...jazakallahhukhairan
ReplyDeleteMohon share & halalkan ye cikgu.Terima kasih.
ReplyDeletemohon copy ya cikgu. Terima kasih yg x terhingga..
ReplyDelete