Monday, 24 September 2018

kertas kerja pengungsian bangunan

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DUSUN NANDING KM 17 JALAN HULU LANGAT 43100 HULU LANGAT SELANGOR KERTAS KERJA LATIHAN PENGUNGSIAN BANGUNAN 2018 1.0 Pendahuluan: Latihan kebakaran biasanya diadakan dua kali setahun bagi memenuhi peraturan keselamatan bangunan yang ditetapkan oleh pihak yang berwajib. Oleh itu, pihak Hal Ehwal Murid SMK Dusun Nanding bersetuju untuk mengadakan latihan kebakaran pada tahun ini dengan melibatkan pelajar sesi pagi terlebih dahulu dan diikuti dengan pelajar sesi petang. Program ini dilaksanakan bertujuan memberi kesedaran betapa pentingnya bertindak pantas menyelamatkan diri sekiranya berlaku kebakaran sebenar di sekolah. 2.0 Matlamat: Matlamat utama latihan kebakaran ini diadakan adalah untuk memberi pengetahuan dan pendedahan kepada warga sekolah tentang bahaya kebakaran dan cara menyelamatkan diri ketika kebakaran serta pendedahan pencegahan kebakaran. 3.0 Objektif: 3.1 Memberi pendedahan kepada warga SMK Dusun Nanding tentang bahaya Kebakaran 3.2 Menguji keberkesanan peralatan kebombaan seperti loceng kecemasan dan alat-alat pemadam api sama ada berfungsi dengan baik atau tidak. 3.3 Memastikan arahan-arahan kecemasan kebakaran dipatuhi dan dipraktikkan oleh warga sekolah 3.4 Memastikan pelajar dapat mengetahui laluan yang betul untuk keluar dengan selamat apabila berlaku kecemasan atau kebakaran. 3.5 Membiasakan warga sekolah dengan tempat berkumpul dan tempat melaporkan diri. 3.6 Melatih warga sekolah dengan kemahiran memeriksa dan melapor apabila berlakunya kecemasan. 4.0 Butir-butir Program: 4.1 Sesi Pagi Tarikh : 5 Julai 2018 Hari : Khamis Tempat : SMK Dusun Nanding 4.2 Sesi Petang Tarikh : 5 Julai 2018 Hari : Khamis Tempat : SMK Dusun Nanding 5.0 Sasaran : Semua murid, guru dan staf sokongan SMK Dusun Nanding 6.0 Jawatankuasa 3K ( Kebersihan, Kesihatan & Keselamatan ): Pengerusi: Pn Maheran Bt Abdul Rahman (Pengetua ) Timbalan Pengerusi : En Abd Manan Bin Mohd Din (PK HEM) Naib Pengerusi I: En Mohd Fareed Faheim Bin Mohd Elyas Majeed (PK Pentadbiran) Naib Pengerusi II: En Basri Bin Tukiran (PK Kokurikulum) Naib Pengerusi III: Pn Sa’adah bt Rahmad (PK Petang) Naib Pengerusi IV: Pn Nor Haliza bt Hashim (PK Pendidikan Khas) Penyelaras 3K : Cik Zuraida Salina binti Zulkifli Penolong Penyelaras 3K: Pn Norliza bt Mat Ali Ahli Jawatankuasa : 1) Pn Nor Aini Binti Hassan ( Keselamatan – Pagi) 2) Pn Zaroslaili Bt Awang (Kebersihan – Pagi) 3) Pn Siti Nor Hidayah bt Abdul Rahman ( Kesihatan –Pagi) 4) Pn Rubiah Bt Masri ( Penarafan Bilik Segar- Pagi) 5) Pn Hanizah Binti Abdul Hamid (Kesihatan- Petang) 6) Pn Zunainah Bt Zakaria ( Penarafan Bilik Segar- Petang) 7) Pn Roshaslina Bt Hassan (PPKI) 8) Pn Siti Norehan Bt Kasim (Staf) 7.0 Jawatankuasa Pelaksana Program Pengungsian Bangunan NAMA / TUGAS BIDANG TUGAS 1) LOCENG KECEMASAN - En Abd Manan Bin Mohd Din - Pn Sa’adah bt Rahmad -Menekan loceng kecemasan 2) PENJAGA MASA Sesi Pagi - Pn Zaroslaili Bt Awang (K) - Cik Salawati bt Sahar Sesi Petang -Pn Rohana bt Rahim (K) -Pn Shafira Afzaal -Mengambil masa pergerakan warga sekolah apabila loceng dibunyikan. 3) PEMERIKSA BANGUNAN Sesi Pagi BLOK A – Pn Nik Mahani bt Nik Mahmood BLOK B - Pn Syuhada Bt Rosli BLOK C - Pn Nurul Afiza bt Omar BLOK D - Pn Siti Nor Hidayah Bt Abdul Rahman BLOK MA – Pn Siti Roha bt Shaari Sesi Petang -Blok A- Pn Nabilah bt Sahadan -Blok B- Pn Noraini Bt Mamat -Blok C- Pn Leliah bt Jantan -Blok D- Pn Lee Mei Li -Blok MA- Pn Nurul Husna Bt Boastaman -Sebelum loceng dibunyikan, AJK perlu : a) memastikan laluan di setiap bangunan tiada halangan. b) memastikan setiap kelas membuka pintu hadapan dan belakang kelas masing-masing sebelum kejadian berlaku. - Semasa kejadian berlaku, AJK perlu memastikan kedua-dua pintu dan tingkap ditutup serta memastikan bangunan kosong daripada manusia. 4) PELAPOR  Sesi Pagi En Mohd Fadzli bin Nuruddin (K) Penyelaras T5 - Pn Dzamrah bt Hashim Penyelaras T4 - Pn Norliza bt Romlan Penyelaras T3- Pn Surianti bt Enche Mohd Nor Penyelaras PAV - Pn Rubiah Bt Masri Penyelaras PPKI - Pn Arshnah Sakura bt Arshad Sesi Petang En Yusri bin Jaafar (K) Penyelaras T2- Pn Mazan bt Ayob Penyelaras T1- Pn Zuraida bt Nahat Penyelaras Per- Cik Chong Lee Fong Penyelaras PAV - Pn Nurdiyana bt Md Dahlan -Penyelaras Tingkatan akan mengambil jumlah pelajar daripada guru tingkatan semasa berkumpul di padang. -Seterusnya, Penyelaras Tingkatan akan melaporkan jumlah pelajar kepada Ketua Pelapor. -Ketua Pelapor akan melaporkan jumlah pelajar kepada pegawai bomba. 5) JURUFOTO Sesi Pagi -Cik Azlina Binti Adnan -Pn Royati Bt Abd Saha Sesi Petang -Pn Zila bt Dulhadi -Pn Zuraida Bt Wahab -Mengambil gambar dan menyerahkan kepada AJK Dokumentasi. 6) DOKUMENTASI Sesi Pagi -Faizatul Huda Sesi Petang -Pn Norliza Bt Mat Ali -Menyediakan laporan latihan kebakaran   7) DISIPLIN DAN KESELAMATAN PELAJAR  -En Mohd Zin bin Rasit (K. Pagi) -En Abdul Rahim bin Jumah (K. Petang) -Semua Guru -Memastikan semua pelajar mengikut laluan yang telah ditetapkan -Mengambil jumlah pelajar yang berada di padang. 8)MENYEDIAKAN LABEL KELAS Sesi Pagi -Pn Tuan Salina Bt Tuan Hassan Sesi Petang -Cik Nur Junaidah bt Mat Zain -Menyediakan label kelas dan di‘laminate’. -Di simpan di pejabat -Diedar semasa kejadian berlaku kebakaran kepada guru tingkatan. 9)PERSEDIAAN BAHAN UNTUK LATIHAN KEBAKARAN Sesi Pagi -En Rozaini bin Abdul Rahim (K) -En Syamsuddin bin Farid Sesi Petang -En Abdul Halim Bin Mahmood -Menyediakan minyak petrol RM10 dan minyak diesel RM10 , 4 biji baldi berisi air, alat pemadam api beserta pelajar -Menyediakan kaunter di tempat berkumpul 10) TUGAS KHAS -En Mohamad Daud bin Shahril -Pn Normah bt Nasir -Memastikan semua grill di tangga di buka sebelum latihan kebakaran -Membawa semua buku kedatangan kelas yang berada di pejabat ke padang setelah loceng dibunyikan. 11) MENYEDIAKAN LALUAN KECEMASAN -Pn Irnawaty Bt Ithnin -Cik Nuraza Bt Jalil -Melukis pelan laluan kecemasan dan meletakkan pelan tersebut di tempat-tempat yang berkenaan serta mengedarkan satu salinan ke kelas-kelas. -Mengemaskini pelan laluan kecemasan di Bangunan Blok B 12) PA SYSTEM Sesi Pagi -En Mohd Faizal bin Mohd Diah Sesi Petang -En Roazuwan bin Muhamad -Menyediakan ‘PA System’ di padang 13) BANTUAN KECEMASAN Sesi Pagi -Pn Tan Yat Ling Sesi Petang -Pn Sophea Hanim (K) -Pn Sivagamy -Memastikan kelengkapan di dalam ‘first aid’ lengkap -Menyediakan ‘first aid’ semasa hari kejadian 14) TUGAS KHAS GURU SUBJEK -semua guru subjek -Memastikan pintu, tingkap, lampu dan kipas telah ditutup sebelum beredar dari kelas/bengkel/makmal -Memastikan buku kawalan murid dicatatkan kehadiran di dalam kelas -Memastikan buku kawalan kelas dibawa ke tempat berkumpul 15) SIJIL - Pn Masita Bt Mohamad -Menyediakan sijil kepada pihak Bomba Pandan Indah. 8.0Pelaksanaan: -Loceng kecemasan dibunyikan -Semua warga sekolah bergerak dalam keadaan pantas dan menutup tingkap, pintu dan mematikan semua suis. -Semua warga sekolah menuju ke tempat berkumpul mengikut laluan kecemasan yang telah ditetapkan -Semua warga sekolah berkumpul di padang mengikut kelas masing-masing -Guru subjek memastikan kehadiran murid di tempat berkumpul sama dengan kehadiran murid di dalam kelas semasa berlakunya kejadian dan melaporkannya kepada ketua pelapor -Penyelaras tingkatan memastikan kehadiran murid pada hari kejadian sama dengan kehadiran murid di tempat berkumpul -AJK membuat rondaan dan memeriksa setiap kelas dan bilik serta persekitaran sekolah -Guru kelas dan AJK melaporkan situasi kepada pengerusi -Pengerusi membuat ulasan dan nasihat kepada semua warga sekolah -Latihan Memadamkan Api -Murid beredar ke kelas masing-masing. 9.0Aktiviti: 9.1 Mesyuarat AJK Kerja Program Pengungsian Bangunan 9.2 Penyediaan Kertas kerja 9.3 Perlaksanaan ; 9.3.1 Taklimat kepada guru tingkatan seminggu sebelum kejadian. 9.3.2 Taklimat kepada murid seminggu sebelum kejadian. 9.3.3 Pelaksanaan pada hari kejadian. 9.4 Penilaian 10.0 Penilaian Program: Dokumentasi dan borang maklum balas 11.0 Pendapatan dan perbelanjaan 11.1 Sumber 11.1.1 PIBG SMK Dusun Nanding 11.2 Perbelanjaan Perbelanjaan: Minyak Petrol Minyak Diesel Dakwat warna dan hitam (dokumentasi) Jamuan untuk Pegawai Bomba Bayaran penceramah 2 x RM 10 = 20.00 2 x RM 10 = 20.00 1 x RM 60 = 60.00 2 x RM 100 = 200.00 2 x RM100 = 200.00 Jumlah (RM) 500.00 12.0Penutup: Program ini diharapkan dapat dilaksanakan dengan baik dan seterusnya memberi impak yang positif kepada semua guru dan para pelajar supaya mendapat pengetahuan mengenai keselamatan di sekolah. Disediakan oleh: Disemak oleh: -------------------------------------------- ---------------------------------------------- (PN NOR AINI BINTI HASSAN) (EN ABD MANAN BIN MOHD DIN) AJK Keselamatan, PK Hal Ehwal Murid, SMK Dusun Nanding SMK Dusun Nanding. Disahkan oleh, …………………………………………… (PN MAHERAN BINTI ABDUL RAHMAN) Pengetua SMK Dusun Nanding.

1 comment:

  1. If you're looking to burn fat then you absolutely need to start using this totally brand new tailor-made keto diet.

    To create this keto diet service, licensed nutritionists, personal trainers, and top chefs united to develop keto meal plans that are effective, suitable, money-efficient, and fun.

    Since their grand opening in early 2019, 100's of people have already transformed their figure and well-being with the benefits a professional keto diet can offer.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-tested ones provided by the keto diet.

    ReplyDelete

kertas kerja pengungsian bangunan

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DUSUN NANDING KM 17 JALAN HULU LANGAT 43100 HULU LANGAT SELANGOR KERTAS KERJA LATIHAN PENGUNGSIAN B...

ANDA MUNGKIN BERMINAT DENGAN PAUTAN INI