Tuesday, 28 November 2017

TEKS UCAPAN PENGETUA SEMPENA ANUGERAH CEMERLANG DAN MAPIBG

KOLEKSI PENULISAN ILMIAH

TEKS UCAPAN PENGETUA SEMPENA ACARA MERENTAS DESA

KERTAS KERJA PROGRAM PERTANDINGAN KELAS TERBAIK

TATABAHASA : AYAT PASIF AYAT AKTIF

KARANGAN: TEKNIK DAN PROSES MUDAH

BAHASA MELAYU UPSR BINA AYAT MUDAH 2

DSKP BAHASA MELAYU TINGKATAN 1

RPT TINGKATAN 1

RPT BAHASA MELAYU TINGKATAN 2 KSSM

KERTAS KERJA KARNIVAL PERMAINAN TRADISIONAL

AKTIVITI PENGUKUHAN RUMUSAN SPM

47 AKTIVITI PAK21

BAHASA MELAYU UPSR MODUL UNGGUL PRESTASI PERAK

KARANGAN UPSR -BINA AYAT MUDAH DARIPADA BAHAN RANGSANGANN

BAGAIMANA MELATIH ANAK BERFIKIR SECARA HEBAT

NOTA RINGKAS CERPEN BANJIR DI MATA EMAK

JURNAL FALSAFAH PEMBINAAN INSAN DALAM NARATIF OGOSHONTO KARYA ANWAR RIDHWAN

MODUL HEBAT BM

INTERVENSI MATEMATIK

BUTANG EMOSI

INTERVENSI LATIHAN MENYUSUN AYAT

JURNAL PELAKSANAAN PENDEKATAN PBL

TRAFIC LIGHT PRINT SENDIRI

STICKER REWARD

STRUKTUR PEMBELAJARAN KOPERATIF

BAHAN PAMERAN KELAS-SAINS DAN PERIBAHASA

PANDUAN PELAKSANAAN PLICKERS DALAM KELAS

AKTIVITI PDPC PAK21

BAHAN INTERVENSI KARANGAN PASANG SIAP

JIGSAW AKTIVITY

KIUB PEMBELAJARAN

JURNAL PENGGUNAAN JADUAL FILA UNTUK PENDEKATAN PBL

6 TOPI PEMIKIR

AKHBAR DIDIK UPSR

CONTOH PDPC DALAM KELAS

GAMBAR BUDAK DENGAN POKOK UNTUK AKTIVITI PAK21

BAHAN RUJUKAN KELAS PAK21

BORANG KWLH UNTUK AKTIVITI MEMBACA

DSKP KSSM TINGKATAN 2

BUKU PANDUAN PEDAGOGI BAHASA MELAYU ABAD KE-21

RPT BM KELAS PERALIHAN

MODUL KARANGAN PERKAMPUNGAN BAHASA

MISI DAN VISI KPM

MODUL PROGRAM INTERVENSI 3M SMK

MODUL INTERVENSIBUKU KVKV

45 AKTIVITI KOLABORATIF DALAM PDPC

10 IDEA BAGAIMANA BUKU CERITA BERGAMBAR MEMBUKA MINDA KANAK-KANAK

10 GERAKAN BRAIN GYM

PANDUAN MERUMUS UNTUK SPM

ANALISIS SOALAN NOVEL SPM 2001-2016

PANNDUAN PELAKSANAAN PDPC BERASASKAN INKUIRI

KELOK PEMBELAJARAN

80 LATIHAN KESALAHAN TATABAHASA

KAD GENG SUPERHOTS

KERTAS KERJA PELAKSANAAN KELAS ABAD KE-21

KERTAS KERJA PROGRAM GURU PENYAYANG

KERTAS KERJA LATIHAN KEBAKARAN DAN PENGUNGSIAN BANGUNAN

KOLEKSI CERITA KANAK-KANAK

PAK21: AMALAN DAN PELAKSANAAN DI SEKOLAH

LAPORAN/DOKUMENTASI KEJOHANAN SUKAN TAHUNAN

KESALAHAN BAHASA PAPAN TANDA

KAD AKTIVITI BERKUMPULAN

PLC -LEARNING WALK

KONSEP PLC

HASIL BERKURSUS PADA 28 NOVEMBER 2017...MEMANG BERBALOI-BALOI




Jika nak ikutkan hati banyak lagi gambar yang mahu dikongsi dan disimpan di sini tetapi rasanya tidak wajrlah pulak..nanti berserabut kepala nak tengok. cukulah sekadar yang tinggalkan kenangan manis dan info ringkas. ...Biarlah gambar berbicara..

LAGU PEMBAKAR SEMANGAT

CERITA HARI INI 28 NOVEMBER 2017 DI APU BUKIT JALIL.




Hari ini banyak menimba ilmu tentang bahasa dan kesusasteraan. rindunya pada sastera... Ilmu yang diperoleh daripada sifu Khairuddin Ayip tentang karangan, Bonda Mahaya tentang mestamu atau kaedah ajar guna didik hibur, daripada sifu Richard Lee pakar LINUS, GALUS, dan HALUS serta sifu Azhar Salleh dan Tan CL tentang tatabahasa banyak memberi kesedaran bahawa masih banyak lagi cara kita boleh gunakan untuk mendidik dan membimbing anak didik kita dan anak-anak sendiri. Malah anak cucu kita nanti... asalkan kita tidak mudah putus asa.

Terima kasih untuk semua sifu.

Apa dalam saku?
wang sepuluh sen
hendak beli apa?
beli aiskrim.

Apa di bahu
sebuah beg sandang
apa isinya?
buku untuk kawan.

Terima kasih
daun keladi
bilakah boleh
berpantun lagi?

Monday, 27 November 2017

VIDEO PEMBELAJARAN

HARGAILAH IBU SEBELUM TERLAMBAT

IKLAN RAYA


PAK PANDIR YANG REMEH DAN YANG TEMEH


LAGU SENYUM


LAGU AKU MAAFKAN KAMU.

lagu yang peuh maksud tersurat dan tersirat

KATA TANYA


KATA BILANGAN


PENJOFOH BILANGAN


CARA MEMBUAT PEMBENTANGAN MENGGUNAKAN POWTOON


penggunaan Powtoon mampu menarik minat murid dalam mengikuti pembelajaran.

MINIT MESYUARAT KURIKULUM

BORANG REKOD PENCAPAIAN 100% BAHASA MELAYU SKSP PK 03/3

KAJIAN TINDAKAN TENTANG FLIPPED CLASSROOM

AMALAN BERDAYA FIKIR PDP BAHASA MELAYU DALAM KELAS

ADAPTING PBL INSTANTIATION TO PROMOTE STUDENTS' ENGAGEMENT

5 LANGKAH PELAKSANAAN PENDEKATAN PBL

SIKAP GURU BAHASA MELAYU TERHADAP PENDEKATAN PBL

JURNAL SIKAP GURU BAHASA MELAYU TERHADAP PBL

PBL- APA ITU PBL?

RPT BAHASA MELAYU TINGKATAN 1 KSSM 2017

TEKS UCAPAN ALU-ALUAN SEMPENA PROGRAM PENANAMAN POKOK

KERTAS KERJA PROGRAM PENANAMAN POKOK

KERTAS KERJA KELESTARIAN ALAM SEKITAR

TEKS DOA PROGRAM BUMI HIJAU

SKRIP MC MESYUARAT AGUNG PIBG

DIFTONG

DIAGRAF

DIAGRAF DAN KONSONAN BERGABUNG

DIFTONG DAN VOKAL BERGANDING

RPT BAHASA MELAYU TINGKATAN 2 KSSM 2018

TATABAHASA- KATA HUBUNG 'YANG' DAN 'BAHAWA'

SLIP PEMBELAJARAN PAK 21

UJIAN DIAGNOSTIK BAHASA INGGERIS

SOALAN DIAGNOSTIK BAHASA MELAYU INTERVENSI

BERBENGKEL PEMBINAAN BLOG PENDIDIKAN DI APU PADA 27 NOV 2017


KISAH HARI INI 27 NOVEMBER 2017 ( ISNIN) DI ASIA PACIFIC UNIVERSITY, BUKIT JALIL

Terima kasih kepada penceramah berpengalaman iaitu Dr. Tan CL yang begitu sabar membimbing kami dari kosong hinggalah sedikit berilmu. Terima kasih juga kepada urus setia yang banyak membantu dan mendapatkan penaja sehingga kami dapat berbengkel dengan selesa dalam kos yang rendah.

Apa yang aku dapat?
eh banyak sangat... tapi seharusnya aku meneruskan usaha ini agar terus menjadi platform pembelajaran dan rujukan buat diriku, anak didikku, rakan-rakan dan semua pengunjung blog ini.

Kejayaan bermula dengan langkah pertama... dan hari ini bermulanya langkah pertama.

CONTOH RPH BAHASA MELAYU TINGKATAN 1 ASPEK SENI BAHASA

BELAJAR BAHASA MELAYU DENGAN KARTUN


SPLG GURU

CARA MENGISI SPLG - PLC

CARA MENGISI SPLG BIMBINGAN DAN PEMENTORAN

PLC-KRITIKAN VIDEO

NOTA RINGKAS NOVEL MENITI IMPIAN

LATIHAN TATABAHASA -AWALAN me-N

BORANG RPH BAHASA MELAYU

Sunday, 26 November 2017

KOLEKSI LAGU KANAK-KANAK UNTUK PEMBELAJARAN


PANDUAN PLC

KARANGAN PASANG SIAP

Set 1
Latihan Menulis Pendahuluan

Arahan : Baca contoh pendahuluan di bawah. Isikan tempat kosong dengan perkataan atau rangkai kata yang sesuai.
( Soalan Berkaitan : Kejadian/ Peristiwa/ Masalah )
Tajuk :  Punca-punca  kemalangan jalan raya.

Contoh Pendahuluan 1.
1.    Kemalangan jalan raya sering berlaku di negara kita.
2.    Setiap hari ada sahaja berita tentang kemalangan jalan raya yang disiarkan oleh media massa.
3.    Kesan kemalangan jalan raya ialah banyak mangsa yang tercedera dan terkorban.
4.    Sebagai contoh kemalangan jalan raya yang berlaku di  Alur Gajah,  Melaka baru-baru ini?   
5.    Terdapat  banyak  punca yang menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya.


A.     Tajuk : Peranan masyarakat untuk menangani   kes ragut

1.     ……………………… sering berlaku di negara kita .
2.     Setiap hari ada sahaja berita  tentang ..............................  yang disiarkan oleh media massa.
3.     Kesan ....................................... ialah banyak mangsa yang tercedera dan terkorban.
4.     Sebagai contoh ……………………….yang berlaku di Batu Pahat, Johor baru-baru ini.
5.     Oleh hal yang demikian ............................ haruslah berusaha untuk menangani  masalah kes ragut  yang sering menjadi-jadi.

B.    Tajuk : Peranan warga kota untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di jalan raya.

1.     …………………………………… sering berlaku di negara kita.
2.     Setiap hari ada sahaja …………… ……………. tentang kesesakan lalu lintas yang disiarkan oleh …………………………..
3.    Kesan …………………………….. menyebabkan kita akan lambat untuk sampai ke sesuatu destinasi.
4.    Sebagai contoh ……………………….  yang berlaku di Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang dan lain-lain lagi.
5.   Oleh hal yang demikian ............................ haruslah berusaha untuk mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas di jalan raya.

C.    Tajuk :  Peranan pelajar untuk mengatasi  kejadian buli  di sekolah.

1.     ………………………….. sering berlaku di negara kita
2.     Setiap hari ada sahaja …………… tentang kes buli yang disiarkan oleh …………………….
3.    Contohnya ……………… yang berlaku di sebuah sekolah, di Melaka baru-baru ini.
4.     Pelajar yang dibuli itu telah ………………….. dan dimasukkan ke hospital.
5.     Oleh hal yang demikian ............................ haruslah berusaha untuk mengatasi masalah .............................. di sekolah.

D.    Tajuk : Tanggungjawab  masyarakat untuk  mengatasi kes penderaan kanak-kanak.

1.     Penderaan kanak-kanak ………………………di negara kita .
2.     Setiap hari ada sahaja …………… tentang kes penderaan kanak-kanak yang disiarkan oleh ………………………….
3.     Sebagai contoh ……………………….yang berlaku di Selangor, baru-baru ini.
4.     Kanak-kanak  yang didera itu telah ………………….. dan dimasukkan ke hospital.
5.     Oleh hal yang demikian ............................ haruslah memainkan peranan untuk mengatasi kes .......................................... yang semakin menjadi-jadi.










Set 2
Latihan Menulis Pendahuluan

Arahan : Perhatikan pendahuluan karangan yang anda bina tadi. Tulis semula pendahuluan karangan di bawah dalam bentuk perenggan.

1.    Tajuk : Peranan masyarakat  menangani kejadian kes ragut

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.    Tajuk : Peranan warga kota untuk mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.    Tajuk :  Tanggungjawab masyarakat untuk mengatasi kes penderaan kanak-kanak.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4.    Tajuk : Peranan pelajar untuk mengatasi kes buli di sekolah.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5.    Tajuk : Punca-punca berlakunya kemalangan jalan raya.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







Set 3 :   Latihan Menulis Pendahuluan
Arahan : Baca contoh pendahuluan di bawah. Isikan tempat kosong dengan perkataan atau rangkai kata yang sesuai.
Soalan : Cara-cara Memupuk  Perpaduan Kaum
Contoh Pendahuluan 2.
1.     Perpaduan kaum sangat penting kepada masyarakat di negara kita.(AR)
2.     Jika ada perpaduan kaum kita dapat hidup dengan aman dan selamat.(AH)
3.     Contoh  perpaduan kaum ialah amalan tolong-menolong, bekerjasama, hormat-menghormati, dan lain-lain lagi.(AC)
4.     Oleh itu, semua pihak perlulah berusaha memupuk perpaduan kaum  dalam kalangan masyarakat di negara kita.
5.     Terdapat beberapa cara untuk memupuk perpaduan kaum di negara kita.
A.    Soalan : Cara-cara memupuk semangat kejiranan

1.     Semangat kejiranan …………………………kepada masyarakat di negara kita.
2.     Jika ada ……………………………kita dapat hidup dengan aman dan selamat.
3.     Contoh ............................... ialah amalan tolong-menolong, bekerjasama, hormat-menghormati, dan lain-lain lagi.
4.     Oleh itu, semua pihak perlulah berusaha memupuk ..................................dalam kalangan masyarakat di negara kita.
5.     Terdapat ……………………….untuk memupuk semangat kejiranan di negara kita.

B.    Soalan : Faedah-faedah amalan berjimat cermat

1.     Amalan berjimat cermat …………………………….. kepada masyarakat di ……………………………….
2.      Jika kita ……………………………kita dapat hidup dengan senang pada masa hadapan.
3.      Contoh amalan  ……………………. ialah kita sentiasa menabung, tidak boros berbelanja dan tidak membazir.
4.     Oleh hal yang demikian, kita hendaklah sentiasa mengamalkan sikap …………………... dalam kehidupan seharian.
5.     Terdapat banyak  ………………………. sekiranya  kita mengamalkan sikap  berjimat cermat.

C.    Soalan:  Langkah-langkah memupuk minat membaca

1.     Amalan membaca ……………………………..kepada masyarakat terutamanya golongan ........................
2.      Jika kita rajin ……………………………kita akan dapat banyak ilmu pengetahuan
3.      Contoh jika kita suka membaca surat khabar kita akan mendapat banyak pengetahuan am.
4.     Oleh hal yang demikian, kita perlulah sentiasa mengamalkan ......................... dalam kehidupan seharian.
5.     Terdapat banyak ……………………….untuk memupuk minat  membaca dalam kalangan pelajar.

D.    Soalan : Peranan ibu bapa untuk mengalakkan anak-anak bersukan.

1.     Bersukan merupakan amalan yang …………………………….. kepada masyarakat.
2.      Jika kita rajin ……………………………… tubuh badan kita akan sentiasa sihat dan cergas .
3.     Contoh aktiviti bersukan ialah ………………….., bermain bola sepak ,………….., ……………….. dan lain-lain lagi.
4.     Oleh hal yang demikian, ibu bapa perlulah bertanggungjawab untuk menggalakkan ………………………………..
5.      Terdapat pelbagai ……………..yang boleh dilakukan ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak mereka bergiat dalam bidang sukan.














Set 4 :  Latihan Pendahuluan
Sila bina perenggan pendahuluan berdasarkan soalan di bawah.

a.    Cara-cara memupuk semangat kejiranan

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

b.    Faedah-faedah amalan berjimat cermat

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

c.    Langkah-langkah memupuk minat membaca

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 d.     Peranan ibu bapa untuk mengalakkan anak-anak bersukan

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

e.     Peranan pelajar untuk memupuk perpaduan kaum di sekolah.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Set 5 – Isi Karangan
Punca-punca/ Sebab-sebab/ Faktor-faktor

Punca Kejadian  Buli . – Masalah Keluarga.

1.    Punca utama berlakunya kejadian buli di sekolah ialah disebabkan oleh masalah keluarga.
2.    Keluarga yang bermasalah ialah ibu bapa yang  sering bergaduh , bercerai-berai, hidup yang miskin dan sebagainya.
3.    Jika ibu bapa sering bergaduh, anak-anak akan kurang mendapat kasih sayang dan akan berasa tertekan.
4.    Akibatnya mereka akan melepaskan perasaan tersebut dengan membuli rakan-rakan di sekolah.
5.    Sebagai contoh kejadian buli yang berlaku di salah sebuah agama di Pahang baru-baru ini.
6.    Jelaslah bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca berlakunya kejadian buli di sekolah.

Soalan : Punca-punca  Gejala Mat Rempit .
Isi :  Masalah Keluarga.

1.    Punca utama berlakunya …………………………… ialah disebabkan oleh masalah keluarga.
2.    Keluarga yang bermasalah ialah ibu bapa yang  sering bergaduh , bercerai-berai, kehidupan yang miskin dan sebagainya.
3.    Jika ibu bapa sering bergaduh, anak-anak akan kurang mendapat kasih sayang dan akan berasa tertekan.
4.    Akibatnya mereka akan melepaskan perasaan tersebut dengan menyertai …………………
5.    Sebagai contoh ………………………… yang berlaku setiap malam minggu di bandar-bandar besar di negara kita.
6.    Jelaslah bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca berlakunya …………………………………………...

Soalan : Faktor-faktor berlakunya vendalisme dalam kalangan remaja
Isi :  masalah keluarga

1.    Faktor  utama berlakunya kejadian ………………………….ialah disebabkan oleh ………………………………
2.    Keluarga yang ialah ibu bapa yang  ………………………, ………………………., hidup yang miskin dan sebagainya.
3.    Jika ibu bapa sering bergaduh, anak-anak akan kurang mendapat kasih sayang dan akan berasa tertekan.
4.    Akibatnya mereka akan melepaskan perasaan tersebut dengan merosakkan …………….. …………… ……
5.    Sebagai contoh mereka merosakkan telefon awam ,…………………………..,…………….. dan lain-lain lagi.
6.    Jelaslah bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca berlakunya ……………………... dalam kalangan remaja.

Soalan : Sebab-sebab remaja lari dari rumah.
Isi : Masalah keluarga.

1.    Sebab utama ………………………………….. ialah berpunca daripada masalah ………………………………..
2.    Keluarga yang pincang ialah ibu bapa yang  sering bergaduh , bercerai-berai, hidup yang miskin dan sebagainya.
3.    Jika ibu bapa sering bergaduh, anak-anak akan …………………………………………………….. 
…………………………….
4.    Akibatnya mereka akan berasa bosan dan mengambil tindakan …………………………………...
5.    Sebagai contoh seorang gadis dari Pahang telah …………………….. baru-baru ini kerana masalah keluarga.
6.    Jelaslah bahawa masalah kepincangan keluarga merupakan salah satu punca berlakunya kejadian buli di sekolah.







Punca Kejadian  Buli . – Pengaruh rakan sebaya.

1.     Selain itu, punca berlakunya kejadian buli di sekolah ialah disebabkan oleh pengaruh rakan sebaya..
2.     Rakan sebaya sangat kuat mempengaruhi remaja untuk melakukan sesuatu perkara yang buruk kerana pada anggapan mereka sesiapa yang berani melakukan perkara tersebut boleh dianggap sebagai hero.
3.     Manakala jika ada rakan yang takut melakukan perkara yang melanggar peraturan tersebut pula, akan dianggap sebagai pengecut dan terkeluar daripada kumpulan mereka.
4.     Oleh hal yang demikian, jika ada rakan-rakan yang mempengaruhi pelajar supaya membuli rakan-rakan yang lain, maka pelajar tersebut akan memukul dan membelasah mangsa walaupun atas kesalahan yang kecil..
5.     Sebagai contoh kejadian buli yang berlaku di salah sebuah sekolah di Selangor baru-baru ini, hanyalah disebabkan mangsa menjeling sahaja kepada sekumpulan pelajar senior yang lalu di situ.
6.     Jelaslah bahawa pengaruh rakan sebaya merupakan salah satu lagi punca berlakunya kejadian buli di sekolah.

Set 6:
Arahan : Sila baca perenggan isi 1 dengan teliti, kemudian hurai semula isi 1berdasarkan soalan yang diberikan

Soalan : Punca-punca  Gejala Mat Rempit .
Isi :  Masalah Keluarga.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Faktor-faktor berlakunya vendalisme dalam kalangan remaja
Isi :  masalah keluarga

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Sebab-sebab remaja lari dari rumah.
Isi : Masalah keluarga

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Punca-punca kes buli di sekolah
Isi : masalah keluarga.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Set 7 Peranan/ Tanggungjawab
Latihan Menulis Isi 1

Soalan : Peranan masyarakat untuk menangani kes penderaan kanak-kanak.
Isi 1-  membuat aduan atau laporan
1.     Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh masyarakat untuk menangani kes penderaan kanak-kanak ialah dengan membuat aduan atau laporan kepada pihak berkuasa.
2.     Pihak berkuasa akan menyiasat kes tersebut dan mengambil tindakan yang sewajarnya.
3.     Sekiranya orang yang mendera itu didapati bersalah, dia akan menerima hukuman yang setimpal.
4.     Sebagai contoh, jika jiran kita sentiasa membelasah anaknya dengan teruk walaupun atas kesalahan yang kecil, kita boleh menelefon pihak polis untuk melapor kejadian tersebut.
5.     Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa kanak-kanak tersebut, malahan orang yang suka mendera juga akan berasa takut .
6.     Jelaslah bahawa peranan masyarakat membuat aduan atau laporan dapat mengurangkan kes penderaan kanak-kanak.
Soalan : Peranan pelajar untuk mengatasi masalah buli di sekolah.

Isi 1-  membuat aduan atau laporan

1.     Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh ........................ untuk menangani kes ...................................... ialah dengan .................................... kepada pihak sekolah.
2.     Pihak sekolah akan .................................dan mengambil tindakan yang sewajarnya..
3.     Sekiranya .............................. itu didapati bersalah, dia akan menerima hukuman yang setimpal.
4.     Sebagai contoh, jika rakan kita sentiasa dipukul oleh pelajar senior, kita boleh melaporkan kepada guru disiplin atau pengetua.
5.     Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa ........................ tersebut, malahan pelajar yang suka .......................... juga akan berasa takut .
6.       Jelaslah bahawa peranan pelajar membuat aduan atau laporan dapat mengurangkan ................................... ................  di sekolah.

Soalan : Tanggungjawab pengawas untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.

Isi 1-  membuat aduan atau laporan

1.     Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh ........................ untuk mengurangkan masalah  ...................................... ialah dengan .......................................... kepada pihak sekolah jika ada pelajar yang melanggar peraturan sekolah..
2.     Pihak sekolah akan .................................dan mengambil tindakan yang sewajarnya..
3.     Sekiranya ......................... itu didapati bersalah, dia akan menerima hukuman yang setimpal
4.     Sebagai contoh, jika rakan kita sentiasa dipukul oleh pelajar senior, kita boleh melaporkan kepada guru disiplin atau pengetua.
5.     Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat mengurangkan  ........................ tersebut, malahan pelajar yang suka .......................... juga akan berasa takut .
6.       Jelaslah bahawa peranan .................................. membuat aduan atau laporan dapat mengurangkan ................................... ................ pelajar di sekolah.

Soalan : Peranan rakan sebaya untuk menangani masalah lumba haram.

Isi 1-  membuat aduan atau laporan

1.     Peranan pertama yang boleh dimainkan oleh ........................ untuk mengurangkan masalah  ...................................... ialah dengan .......................................... kepada pihak berkuasa.
2.     Pihak berkuasa akan .................................dan mengambil tindakan yang sewajarnya..
3.     Sekiranya ......................... itu didapati bersalah, dia akan menerima hukuman yang setimpal
4.     Sebagai contoh, jika rakan kita ada yang terlibat dengan kegiatan .......................... kita perlu melaporkan kepada pihak polis.
5.     Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa ........................ tersebut, malahan remaja  yang lain juga akan berasa takut .
6.       Jelaslah bahawa peranan .................................. membuat aduan atau laporan dapat mengurangkan ................................... ................ pelajar di sekolah.




Set 8
Arahan : Sila baca perenggan isi 1 dengan teliti, kemudian hurai semula isi 1berdasarkan soalan yang diberikan.

Soalan : Peranan pelajar untuk mengatasi masalah buli di sekolah.
Isi 1-  membuat aduan atau laporan

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Peranan masyarakat untuk menangani kes penderaan kanak-kanak.
Isi 1- membuat aduan atau laporan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Tanggungjawab pengawas untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
            Isi 1- membuat aduan atau laporan

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Soalan: Peranan rakan sebaya untuk menangani masalah lumba haram
Isi 1 – membuat aduan atau laporan

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------










Set 9
Soalan : Peranan ibu bapa untuk memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak.
Isi – menjadi suri teladan atau role model.
1.     Satu lagi peranan yang boleh dimainkan oleh ibu bapa untuk memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak ialah mereka perlu menjadi suri teladan atau role model.
2.     Ibu bapa perlu menunjukan contoh yang baik iaitu mereka juga perlu membaca bersama-sama anak-anak mereka.
3.     Sebagai contoh semasa anak-anak sedang membaca buku atau mengulang kaji pelajaran, ibu bapa pula membaca surat khabar.
4.     Ibu bapa tidak seharusnya hanya pandai menyuruh anak-anak membaca buku, tetapi pada ketika itu mereka pula asyik menonton televisyen.
5.     Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan betul.
6.    Jelaslah jika ibu bapa boleh menjadi suri teladan yang baik kepada anak-anak, sudah tentu  budaya membaca dapat dipupuk dalam kalangan ahli keluarga.

Soalan:  Tanggungjawab keluarga untuk membentuk masyarakat penyayang.
Isi – Menjadi suri teladan atau role model

1.     Satu lagi tanggungjawab yang boleh dimainkan oleh ....................................................dalam kalangan anak-anak ialah mereka perlu ...................................................................
2.     Ibu bapa perlu menunjukan contoh yang baik iaitu mereka juga perlu mengamalkan budaya .......................................    di hadapan  anak-anak.
3.     Sebagai ................................. ibubapa perlu bercakap dengan sopan dan lemah lembut dalam keluarga .
4.     Ibu bapa tidak seharusnya hanya pandai menyuruh anak-anak ................................., tetapi pada ketika itu mereka sering bercakaran sesama sendiri.
5.     Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan betul.
6.     Jelaslah jika ibu bapa boleh menjadi suri teladan yang baik kepada anak-anak, sudah tentu ................................. .........    dapat dipupuk dalam kalangan ahli keluarga

Soalan : Peranan selebriti untuk membentuk remaja yang berkualiti .
Isi – menjadi suri teladan atau role model.
1.     Satu lagi peranan yang boleh dimainkan oleh .......................... untuk  ........................... ialah dengan  menjadi suri teladan atau role model yang baik.
2.     ...................................... perlu menunjukan contoh yang baik iaitu mereka  perlu menunjukkan akhlak dan tingkah laku yang sopan.
3.     Sebagai ..................... golongan artis yang diminati oleh ramai golongan remaja perlulah menjaga adat ketimuran semasa bergaul..
4.     ................................ tidak seharusnya hanya pandai berkempen supaya golongan muda menjauhi dadah tetapi  sebaliknya mereka pula merupakan penagih dadah.
5.     Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan betul.
6.     Jelaslah jika ................................. boleh menjadi suri teladan yang baik kepada ........................., sudah tentu  remaja yang berkualiti dapat diwujudkan.

Soalan : Peranan pengawas untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
Isi – menjadi suri teladan atau role model

1.     Satu lagi peranan yang boleh dimainkan oleh ........................... untuk mengurangkan ....................................  ialah mereka perlu ...............................................................................
2.     ...................................... perlu menunjukan contoh yang baik kepada pelajar lain iaitu mereka juga perlu mematuhi peraturan sekolah.
3.     Sebagai contoh pengawas perlu datang awal ke sekolah.
4.     .................................. tidak seharusnya hanya pandai menyuruh ............................................, tetapi mereka sering lewat ke sekolah.
5.     Hal seumpama ini boleh diibaratkan seperti ketam meyuruh anaknya berjalan betul.
6.     Jelaslah jika ............................ boleh menjadi suri teladan yang baik kepada ............................, sudah tentu  masalah disiplin dapat dikurangkan.





Set 10
Arahan : Sila baca perenggan isi 1 dengan teliti, kemudian hurai semula isi 1berdasarkan soalan yang diberikan.

 Soalan:  Tanggungjawab keluarga untuk membentuk masyarakat penyayang.
Isi – Menjadi suri teladan atau role model

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Peranan selebriti untuk membentuk remaja yang berkualiti .
Isi – menjadi suri teladan atau role model
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan: Peranan pengawas untuk mengurangkan masalah disiplin pelajar.
Isi – menjadi suri teladan atau role model

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan : Peranan ibu bapa untuk memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak.
Isi – menjadi suri teladan atau role model.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------













Acuan 3 : Penutup

Tajuk :  Peranan keluarga untuk membentuk masyarakat penyayang.

1.     Kesimpulannya peranan keluarga sangatlah mustahak untuk melahirkan masyarakat penyayang.
2.     Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang tak kata.
3.     Oleh hal yang demikian semua ibu bapa perlulah menyedari dan memainkan peranan masing-masing mendidik anak-anak sejak dari kecil lagi tentang masyarakat penyayang.
4.      Apabila mereka besar dan bergaul dengan masyarakat diharap  mereka akan mengamalkan nilai-nilai murni itu dalam pergaulan mereka.
5.     Hal ini sudah tentu dapat  mencapai hasrat murni kerajaan untuk membentuk masyarakat sejahtera dan harmoni selaras dengan konsep 1 Malaysia.

Tajuk :  Peranan ibu bapa untuk memupuk budaya membaca dalam kalangan anak-anak.

1.     Kesimpulannya peranan ........................ sangatlah mustahak untuk ..................................   
.................................................................
2.     Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang tak kata.
3.     Oleh hal yang demikian semua ....................... perlulah menyedari dan memainkan peranan masing-masing mendidik anak-anak sejak dari kecil lagi .....................................  
.............................................
4.      Apabila mereka besar dan bergaul dengan masyarakat mereka akan  menjadikan amalan ................................ sebagai budaya.
5.     Hal ini sudah dapat  mencapai hasrat murni kerajaan untuk membentuk masyarakat berilmu    pengetahuan  selaras dengan konsep 1 Malaysia.

Tajuk :  Peranan masyarakat untuk menangani kes penderaan kanak-kanak.

1.     Kesimpulannya peranan ......................... sangatlah mustahak untuk ..................   kes penderaan kanak-kanak.
2.     Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang tak kata.
3.     Oleh hal yang demikian............................. perlulah menyedari dan memainkan peranan masing-masing untuk mencegah ...........................................yang tidak berdosa
4.     Masyarakat perlu bertindak dengan cepat sebelum terlambat atau sebelum nasi menjdi bubur..
5.     Hal ini sudah dapat  mencapai hasrat murni kerajaan untuk membentuk masyarakat penyayang selaras dengan konsep 1 Malaysia.

Tajuk :  Tanggungjawab anak-anak untuk menjaga kesejahteraan ibu bapa.

1.     Kesimpulannya ................................ sangatlah mustahak untuk ........................................
........................................
2.     Peribahasa Melayu ada mengatakan tak tumbuh tak melata,tidak sunggguh orang tak kata.
3.     Oleh hal yang demikian ................................... perlulah menyedari dan memainkan peranan masing-masing untuk menjaga kesejahteraan ibu bapa yang telah banyak berjasa kepada kita.
4.      Apabila mereka sudah tua dan sakit  anak-anak perlulah menjaga makan minum ibu bapa mereka..
5.     Hal ini sudah dapat  mencapai hasrat murni kerajaan untuk membentuk masyarakat berbudi bahasa selaras dengan konsep 1 Malaysia.














Arahan : Baca karangan dengan teliti kemudian susun semula ayat-ayat dibawah supaya menjadi perenggan yang baik.

Guru ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain. Demikianlah perumpamaan untuk menunjukkan betapa besarnya jasa guru kepada kita.

Jelaskan pendapat anda tentang cara-cara yang patut dilakukan oleh pelajar untuk menghargai jasa guru.

Pendahuluan

o  Contohnya guru sanggup mengorbankan masa dan tenaga untuk mendidik dan mengasuh kita menjadi insan yang berguna pada masa hadapan
o  Tanpa guru kita  mungkin tidak boleh membaca dan mengira.
o  Oleh hal yang demikian kita perlulah berusaha sedaya upaya untuk menghargai jasa guru.
o  Guru merupakan insan yang sangat penting kepada kita.
o  Jasa guru yang begitu besar telah diumpamakan  sebagai lilin yang mambakar diri untuk menerangi oran lain.
Isi 1

o  Salah satu cara untuk kita menghargai jasa guru ialah dengan belajar bersungguh-sungguh.
o  Kita perlu belajar bersungguh-sungguh iaitu dengan memberi tumpuan semasa guru mengajar serta mengulang kaji pelajaran di rumah agar mendapat keputusan yang cemerlang  dalam peperiksaan.
o  Sebagai contoh kita mendapat keputusan semua A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.
o  Hal ini sudah tentu dapat mengembirakan hati guru kita kerana hadiah yang paling berharga bagi seorang guru ialah apabila anak didiknya memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.
o  Jelaslah bahawa belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan dalam peperiksaan merupakan satu cara yang paling baik untuk menghargai jasa guru.

Isi 2

  • Selain itu, kita juga perlulah menghormati guru walaupun sudah menjawat jawatan yang tinggi dalam kerjaya .
  • Semasa berjumpa guru-guru lama kita harus menegur
  • cuba membantu mereka apabila diperlukan.
  • Tidak rugi berbakti kepada guru
  •  


kertas kerja pengungsian bangunan

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DUSUN NANDING KM 17 JALAN HULU LANGAT 43100 HULU LANGAT SELANGOR KERTAS KERJA LATIHAN PENGUNGSIAN B...

ANDA MUNGKIN BERMINAT DENGAN PAUTAN INI