CONTOH KERTAS CADANGAN (PROPOSAL) KAJIAN TINDAKAN
Nama dan Alamat Sekolah:
Nama Pengkaji:
Tajuk Kajian
MEMPERKAYA KOSA KATA PELAJAR TINGKATAN 2 BESTARI DENGAN
MENGGUNAKAN PROGRAM SEHARI SELEMBAR BENANG DAN PROGRAM 2004
1. Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu
Sewaktu saya menanda karangan pelajar Tingkatan 2 Bestari, saya rasa sungguh terkejut kerana
saya dapati walaupun mereka telah berada di menengah atas, tahap penguasaan kosa kata di
kalangan pelajar ini sungguh terhadap. Isi yang ditulis juga tidak berkembang. Selain itu, masih ramai
pelajar yang melakukan kesilapan ejaan. Banyak ayat tergantung dibina oleh pelajar. Mereka
menggunakan perkataan yang biasa mereka gunakan dan berulang-ulang apabila ingin
menghuraikan tentang sesuatu perkara. Dalam ujian Topikal 1 iaitu soalan 2 yang hanya meminta
pelajar menulis ayat berasaskan perkataan yang diberi, saya dapati 37% daripada jumlah pelajar dari
kelas ini tidak menjawab soalan ini. Apabila saya tanyakan kepada para pelajar tentang keadaan ini,
jawapan yang diberikan oleh mereka mudah sahaja iaitu "cikgu tak ajar pun perkataan tu...". Ada juga
di kalangan pelajar yang menanyakan kepada saya markah bagi bahagiab membina ayat itu. Saya
lihat seolah-olah mereka telah patah semangat untuk memahami dan memperkaya kosa kata
mereka. Apabila saya tanyakan kepada mereka, jawapan yang mereka berikan ialah "terlalu banyak
perkataan baru... susah untuk kami faham maksudnya." Saya menyedari ramai di kalangan pelajar
bukan Melayu di kelas ini mempunyai asas bahasa yang agak lemah.
Perlukah saya ajar semua kosa kata yang terdapat dalam Kamus Dewan untuk memperkaya kosa
kata pelajar? Adakah cara saya mengajarselama ini dapat membantu pelajar menambah kosa kata
mereka? Aapakah yang boleh saya lakukan untuk menarik minat pelajar memperkaya kosa kata
mereka? Mampukah saya menjalankan aktiviti secara bersendirian untuk membantu pelajar saya?
Apabila saya bincangkan perkara ini dengan rakan-rakan dalam mesyuarat panitia, ada guru
mengatakan yang pelajar hari ini malas membaca dan suka disuapkan apa-apa sahaja ilmu yang
diperlukan untuk membolehkan mereka cemerlang apabila menjawab soalan. Namun begitu, apakah
tindakan yang boleh dilakukan bagi menangani masalah ini?
Saya telah berusaha mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran namun masih ramai
pelajar yang mempunyai kosa kata yang amat terhad. Saya berpendapat lemahnya penguasaan kosa
kata di kalangan mereka ialah disebabkan kurangnya penjelasan serta tumpuan terhadap pentingnya
aspek kosa kata yang saya berikan sama ada semasa proses P&P atau aktiviti sampingan di luar bilik
darjah. Kelemahan ini juga merupakan rentetan daripada pengabaian guru termasuklah saya
terhadap kepentingan penguasaan kosa kata. Sekiranya saya tidak membetulkan keadaan ini, saya
pasti pelajar kelas ini tidak dapat menjawab dengan baik soalan karangan dan juga soalan membina
ayat bagi kertas 2 yang akhirnya akan menyebabkan kemerosotan nilai GNP sekolah saya.
2. Fokus Kajian
Walaupun saya mengesan banyak masalah yang dihadapi oleh pelajar saya, saya hanya akan
fokuskan kajian ini kepada masalah penguasaan kosa kata. Pelajar saya mempunyai kosa kata yang
sangat terhad. Mereka hanya mampu menggunakan perkataan yang biasa mereka temui dan
gunakan semasa di sekolah rendah. Mereka melakukan banyak kesilapan apabila menulis ayat.
Kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar ialah:
• Kesilapan penggunaan perkataan dalam ayat.
• Pelajar menggunakan kosa kata yang berulang-ulang dalam satu ayat menjadikan ayat itu tidak
gramatis.
• Pelajar tidak menjawab soalan bina ayat kerana tidak faham maksud perkataan yang diberi.
1 Dengan membantu pelajar memperkaya kosa kata, saya yakin pelajar boleh membina ayat yang
tepat, jelas dan gramatis. Hal ini seterusnya diharapkan akan dapat membantu mereka lulus dengan
baik dalam Kertas Bahasa Melayu SPM. Keadaan ini juga pasti akan meningkatkan nilai GNP
sekolah saya.
3. Objektif Kajian
Selepas kajian ini selesai dijalankan, pelajar-pelajar diharap akan mencapai objektif berikut:
i. Objektif Umum
Meningkatkan nilai GNP sekolah dengan peningkatan peratus kelulusan Bahasa Melayu.
ii. Objektif Khusus
• Meningkatkan bilangan kosa kata baru yang diketahui dan difahami oleh para pelajar.
• Meningkatkan keupayaan mengaplikasi perkataan baru dalam ayat yang dibina oleh pelajar
• Membantu pelajar mengusai kemahiran belajar dengan merujuk kamus bagi meningkatkan
pengusaan kosa kata mereka
• Meningkatkan peratus pelajar yang mendapat markah yang cemerlang bagi bahasa dalam
penulisan karangan.
4. Kumpulan Sasaran
Kajian ini melibatkan 30 orang pelajar Tingkatan 4 Bestari yang terdiri daripada 10 orang pelajar
Melayu, 2 orang pelajar India dan 18 orang pelajar Cina.
5. Tindakan Yang Dicadangkan
5.1. Tinjauan Masalah
Sebelum langkah-langkah yang seterusnya diambil, tinjauan terhadap masalah yang dikenal pasti
akan dibuat bertujuan untuk memahami dengan lebih mendalam masalah tersebut. Tinjauan
dilakukan dengan mengutip data seperti yang berikut:
Ujian khas membina ayat berasaskan perkataan yang diberi bagi menganalisis kelemahan
penguasaan kosa kata.
Latihan karangan pelajar bagi mengesan kesilapan penggunaan perkataan dalam ayat
penggunaan kosa kata yang berulang-ulang dalam satu ayat.
Ujian Lisan Berasaskan Sekolah bagi mengesan penguasaan kosa kata pelajar.
5.2 Program " Sehari Selembar Benang"
Cara Pelaksanaan:
i. Guru mengumumkan sepatah perkataan sehari berserta definisi dan contoh ayat dalam
perhimpunan pagi.
ii. Pelajar mencatat dalam buku catatan khas.
iii. Guru menampal perkataan pada papan kenyataan.
iv. Guru meminta pelajar mengaplikasikan penggunaan perkataan dalam karangan yang ditulis - 2
minggu sekali.
v. Guru menganalisis karangan pelajar.
5.3 Program 200-4 (200 perkataan dalam tempoh 4 minggu)
Cara Pelaksanaan
i. Guru meminta pelajar mencatat perkataan sukar daripada teks yang dibaca serta mencatat
perkataan tersebut dalam buku catatan.
ii. Pelajar merujuk kamus untuk mengetahui maksud dan mencatatkannya dalam buku catatan.
iii. Pelajar membina ayat berasaskan perkataan yang dicari maksud
iv. Selepas 4 minggu guru menggabungkan semua perkataan yang dikumpul oleh 30 orang pelajar
serta mencetakkannya untuk diedarkan kepada semua pelajar.
v. Guru menguji ingatan dan pengetahuan pelajar dengan mengadakan ujian khas
Aktiviti-aktiviti ini akan diubahsuai mengikut keperluan setelah saya melaksanakan tinjauan awal.
6. Jadual Pelaksanaan Kajian
Bil. Aktiviti Tarikh Pelaksanaan
1. Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data awal 5 Februari, 2004
2. Menulis proposal Kajian 13 Februari, 2004
3. Merancang Tindakan - (individu / panitia) 18 Februari, 2004
4. Melaksanakan tindakan - aktiviti 1
23 Februari, 2004
5. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 1 27 Februari, 2004
(dalam panitia)
6. Melaksanakan tindakan - aktiviti 2 5 Mac, 2004
7. Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data awal 5 Februari, 2004
8. Menulis proposal Kajian 13 Februari, 2004
9. Merancang Tindakan - (individu / panitia) 18 Februari, 2004
10. Melaksanakan tindakan - aktiviti 1 23 Februari, 2004
11. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 1 27 Februari, 2004
(dalam panitia)
12. Melaksanakan tindakan - aktiviti 2 2 Mac, 2004
13. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 2 8 Mac, 2004
(dalam panitia)
14. Melaksanakan tindakan - aktiviti 3 10 Mac, 2004
15. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 3 12 Mac, 2004
(dalam panitia)
16. Ujian untuk mengesan pencapaian murid 19 Mac, 2004
17. Refleksi kajian 20 Mac, 2004
18. Menulis laporan Kajian 21 Mac, 2004
19. Pembentangan dapatan kajian 28 Mac, 2004
7. Kos Kajian
Bil. Jenis Bahan Kuantiti X Harga Seunit Jumlah Kos
1. Kertas A4 10 x RM 8.00 RM 80.00
2. Printer Cartridge 1 x RM 65.00 RM 65.00
3. Kamus Dewan 1 X RM 45.00 RM 45.00
4. Potostat Bahan & laporan kajian RM 50.00
5. White board (3' X 2') 1 X RM 45.00 RM 45.00
6. Buku catatan guru 1 X 2.00 RM 2.00
JUMLAH RM 287.00
Nama dan Alamat Sekolah:
Nama Pengkaji:
Tajuk Kajian
MEMPERKAYA KOSA KATA PELAJAR TINGKATAN 2 BESTARI DENGAN
MENGGUNAKAN PROGRAM SEHARI SELEMBAR BENANG DAN PROGRAM 2004
1. Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu
Sewaktu saya menanda karangan pelajar Tingkatan 2 Bestari, saya rasa sungguh terkejut kerana
saya dapati walaupun mereka telah berada di menengah atas, tahap penguasaan kosa kata di
kalangan pelajar ini sungguh terhadap. Isi yang ditulis juga tidak berkembang. Selain itu, masih ramai
pelajar yang melakukan kesilapan ejaan. Banyak ayat tergantung dibina oleh pelajar. Mereka
menggunakan perkataan yang biasa mereka gunakan dan berulang-ulang apabila ingin
menghuraikan tentang sesuatu perkara. Dalam ujian Topikal 1 iaitu soalan 2 yang hanya meminta
pelajar menulis ayat berasaskan perkataan yang diberi, saya dapati 37% daripada jumlah pelajar dari
kelas ini tidak menjawab soalan ini. Apabila saya tanyakan kepada para pelajar tentang keadaan ini,
jawapan yang diberikan oleh mereka mudah sahaja iaitu "cikgu tak ajar pun perkataan tu...". Ada juga
di kalangan pelajar yang menanyakan kepada saya markah bagi bahagiab membina ayat itu. Saya
lihat seolah-olah mereka telah patah semangat untuk memahami dan memperkaya kosa kata
mereka. Apabila saya tanyakan kepada mereka, jawapan yang mereka berikan ialah "terlalu banyak
perkataan baru... susah untuk kami faham maksudnya." Saya menyedari ramai di kalangan pelajar
bukan Melayu di kelas ini mempunyai asas bahasa yang agak lemah.
Perlukah saya ajar semua kosa kata yang terdapat dalam Kamus Dewan untuk memperkaya kosa
kata pelajar? Adakah cara saya mengajarselama ini dapat membantu pelajar menambah kosa kata
mereka? Aapakah yang boleh saya lakukan untuk menarik minat pelajar memperkaya kosa kata
mereka? Mampukah saya menjalankan aktiviti secara bersendirian untuk membantu pelajar saya?
Apabila saya bincangkan perkara ini dengan rakan-rakan dalam mesyuarat panitia, ada guru
mengatakan yang pelajar hari ini malas membaca dan suka disuapkan apa-apa sahaja ilmu yang
diperlukan untuk membolehkan mereka cemerlang apabila menjawab soalan. Namun begitu, apakah
tindakan yang boleh dilakukan bagi menangani masalah ini?
Saya telah berusaha mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran namun masih ramai
pelajar yang mempunyai kosa kata yang amat terhad. Saya berpendapat lemahnya penguasaan kosa
kata di kalangan mereka ialah disebabkan kurangnya penjelasan serta tumpuan terhadap pentingnya
aspek kosa kata yang saya berikan sama ada semasa proses P&P atau aktiviti sampingan di luar bilik
darjah. Kelemahan ini juga merupakan rentetan daripada pengabaian guru termasuklah saya
terhadap kepentingan penguasaan kosa kata. Sekiranya saya tidak membetulkan keadaan ini, saya
pasti pelajar kelas ini tidak dapat menjawab dengan baik soalan karangan dan juga soalan membina
ayat bagi kertas 2 yang akhirnya akan menyebabkan kemerosotan nilai GNP sekolah saya.
2. Fokus Kajian
Walaupun saya mengesan banyak masalah yang dihadapi oleh pelajar saya, saya hanya akan
fokuskan kajian ini kepada masalah penguasaan kosa kata. Pelajar saya mempunyai kosa kata yang
sangat terhad. Mereka hanya mampu menggunakan perkataan yang biasa mereka temui dan
gunakan semasa di sekolah rendah. Mereka melakukan banyak kesilapan apabila menulis ayat.
Kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar ialah:
• Kesilapan penggunaan perkataan dalam ayat.
• Pelajar menggunakan kosa kata yang berulang-ulang dalam satu ayat menjadikan ayat itu tidak
gramatis.
• Pelajar tidak menjawab soalan bina ayat kerana tidak faham maksud perkataan yang diberi.
1 Dengan membantu pelajar memperkaya kosa kata, saya yakin pelajar boleh membina ayat yang
tepat, jelas dan gramatis. Hal ini seterusnya diharapkan akan dapat membantu mereka lulus dengan
baik dalam Kertas Bahasa Melayu SPM. Keadaan ini juga pasti akan meningkatkan nilai GNP
sekolah saya.
3. Objektif Kajian
Selepas kajian ini selesai dijalankan, pelajar-pelajar diharap akan mencapai objektif berikut:
i. Objektif Umum
Meningkatkan nilai GNP sekolah dengan peningkatan peratus kelulusan Bahasa Melayu.
ii. Objektif Khusus
• Meningkatkan bilangan kosa kata baru yang diketahui dan difahami oleh para pelajar.
• Meningkatkan keupayaan mengaplikasi perkataan baru dalam ayat yang dibina oleh pelajar
• Membantu pelajar mengusai kemahiran belajar dengan merujuk kamus bagi meningkatkan
pengusaan kosa kata mereka
• Meningkatkan peratus pelajar yang mendapat markah yang cemerlang bagi bahasa dalam
penulisan karangan.
4. Kumpulan Sasaran
Kajian ini melibatkan 30 orang pelajar Tingkatan 4 Bestari yang terdiri daripada 10 orang pelajar
Melayu, 2 orang pelajar India dan 18 orang pelajar Cina.
5. Tindakan Yang Dicadangkan
5.1. Tinjauan Masalah
Sebelum langkah-langkah yang seterusnya diambil, tinjauan terhadap masalah yang dikenal pasti
akan dibuat bertujuan untuk memahami dengan lebih mendalam masalah tersebut. Tinjauan
dilakukan dengan mengutip data seperti yang berikut:
Ujian khas membina ayat berasaskan perkataan yang diberi bagi menganalisis kelemahan
penguasaan kosa kata.
Latihan karangan pelajar bagi mengesan kesilapan penggunaan perkataan dalam ayat
penggunaan kosa kata yang berulang-ulang dalam satu ayat.
Ujian Lisan Berasaskan Sekolah bagi mengesan penguasaan kosa kata pelajar.
5.2 Program " Sehari Selembar Benang"
Cara Pelaksanaan:
i. Guru mengumumkan sepatah perkataan sehari berserta definisi dan contoh ayat dalam
perhimpunan pagi.
ii. Pelajar mencatat dalam buku catatan khas.
iii. Guru menampal perkataan pada papan kenyataan.
iv. Guru meminta pelajar mengaplikasikan penggunaan perkataan dalam karangan yang ditulis - 2
minggu sekali.
v. Guru menganalisis karangan pelajar.
5.3 Program 200-4 (200 perkataan dalam tempoh 4 minggu)
Cara Pelaksanaan
i. Guru meminta pelajar mencatat perkataan sukar daripada teks yang dibaca serta mencatat
perkataan tersebut dalam buku catatan.
ii. Pelajar merujuk kamus untuk mengetahui maksud dan mencatatkannya dalam buku catatan.
iii. Pelajar membina ayat berasaskan perkataan yang dicari maksud
iv. Selepas 4 minggu guru menggabungkan semua perkataan yang dikumpul oleh 30 orang pelajar
serta mencetakkannya untuk diedarkan kepada semua pelajar.
v. Guru menguji ingatan dan pengetahuan pelajar dengan mengadakan ujian khas
Aktiviti-aktiviti ini akan diubahsuai mengikut keperluan setelah saya melaksanakan tinjauan awal.
6. Jadual Pelaksanaan Kajian
Bil. Aktiviti Tarikh Pelaksanaan
1. Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data awal 5 Februari, 2004
2. Menulis proposal Kajian 13 Februari, 2004
3. Merancang Tindakan - (individu / panitia) 18 Februari, 2004
4. Melaksanakan tindakan - aktiviti 1
23 Februari, 2004
5. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 1 27 Februari, 2004
(dalam panitia)
6. Melaksanakan tindakan - aktiviti 2 5 Mac, 2004
7. Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data awal 5 Februari, 2004
8. Menulis proposal Kajian 13 Februari, 2004
9. Merancang Tindakan - (individu / panitia) 18 Februari, 2004
10. Melaksanakan tindakan - aktiviti 1 23 Februari, 2004
11. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 1 27 Februari, 2004
(dalam panitia)
12. Melaksanakan tindakan - aktiviti 2 2 Mac, 2004
13. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 2 8 Mac, 2004
(dalam panitia)
14. Melaksanakan tindakan - aktiviti 3 10 Mac, 2004
15. Membincangkan masalah yang timbul dalam tindakan 3 12 Mac, 2004
(dalam panitia)
16. Ujian untuk mengesan pencapaian murid 19 Mac, 2004
17. Refleksi kajian 20 Mac, 2004
18. Menulis laporan Kajian 21 Mac, 2004
19. Pembentangan dapatan kajian 28 Mac, 2004
7. Kos Kajian
Bil. Jenis Bahan Kuantiti X Harga Seunit Jumlah Kos
1. Kertas A4 10 x RM 8.00 RM 80.00
2. Printer Cartridge 1 x RM 65.00 RM 65.00
3. Kamus Dewan 1 X RM 45.00 RM 45.00
4. Potostat Bahan & laporan kajian RM 50.00
5. White board (3' X 2') 1 X RM 45.00 RM 45.00
6. Buku catatan guru 1 X 2.00 RM 2.00
JUMLAH RM 287.00
As stated by Stanford Medical, It is really the ONLY reason women in this country live 10 years longer and weigh 42 pounds less than us.
ReplyDelete(And really, it has NOTHING to do with genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they eat.)
BTW, I said "HOW", not "WHAT"...
Tap on this link to determine if this short quiz can help you find out your real weight loss possibilities